Czy maszyny oparte na FPGA to zreplikowane retro sprzęty w nowej odsłonie, czy po prostu kolejna forma ich emulowania? Co to jest i jak działa FPGA? Darmowy prototyp PCB i szybki czas realizacji: https://www.pcbway.com
💰 WSPARCIE:
https://patronite.pl/RetroGralnia
https://www.youtube.com/retrogralniapl/join
🔴 ZASUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ!
https://www.youtube.com/retrogralniapl?sub_confirmation=1
🔴SERWER DISCORD RG
https://retrogralnia.pl/discord
FPGA to rodzaj układów programowalnych, zbiór tysięcy, setki tysięcy podstawowych bramek logicznych, przerzutników, czasami innych bardzo prostych struktur, które można łączyć z sobą, jeśli nie stuprocentowo dowolnie, to można przyjąć, że chociaż bardzo dowolnie.
Ważnym jest to, że schemat podłączenia w układach programowalnych nie jest stały. Możemy go zmieniać, gdy tylko przyjdzie nam na to ochota. Poprawiając jego działanie, czy zmieniając je kompletnie na coś innego.
W jednym z artykułów przeczytałem fajne porównanie: Każdy układ elektroniczny zbudowany jest z podstawowych części, jak z klocków lego, gdy kupujemy gotowy układ, np. procesor są one ze sobą już sklejone, w układach programowalnych możemy je jednak ponownie rozłożyć i połączyć w nową strukturę.
Tego typu układy są z nami już od dawna od lat 70-siątych i z biegiem rozwoju zmienia się sposób ich programowania. Programowania, czyli nadawania im ostatecznej funkcji. Niektórzy uważają, że właściwszym słowem polskim byłoby tu konfigurowanie, bo programowanie im się chyba tu źle kojarzy, ale to już tylko kwestia językowa.
Obecnie najpopularniejszymi typami dużych układów programowalnych zawierających od kilku tysięcy do kilkuset tysięcy, czasami i więcej elementów są układy CPLD i FPGA. Te pierwsze to Complex programmable logic device, czyli złożone programowalne układy elektroniczne, te drugie to field-programmable gate array, czyli programowane bezpośrednio macierze bramek.
A co to jest emulacja? Każdy może mieć tutaj swoje definicje, mniej lub bardziej wąskie. Mi podoba się następująca:
Emulacja to proces naśladowania obserwowalnego zewnętrznie zachowania systemu, w celu dopasowania go do istniejącego zachowania oryginału, przy czym stan wewnętrzny mechanizmu emulacji i jego działanie nie musi dokładnie odzwierciedlać stanu wewnętrznego i działania oryginału, który emuluje.
Podam jeszcze inne definicje, np. za angielską Wikipedią:
W informatyce emulator to sprzęt lub oprogramowanie, które umożliwia jednemu systemowi komputerowemu (nazywanemu hostem) zachowanie się jak inny system komputerowy (nazywany gościem).
Słownik oxfordzki definicje emulacje po prostu jako odtworzenie funkcji lub działania innego komputera, systemu lub oprogramowania.
Generalnie możemy zgodzić się tutaj z jednym – emulacja to proces, który zakłada, że jedna rzecz robi to samo, co druga, ale nie robi tego tak samo.
SPIS TREŚCI:
00:00 Powitanie
00:41 Czym są układy programowalne?
02:08 CPLD i FPGA – różnice i podobieństwa
04:12 Czym i jak programuje się te układy?
06:09 Czym jest emulacja – definicje i praktyka?
08:06 Czym programuje się FPGA, jako retro maszynę?
09:42 Sprawa okiem twórcy maszyn FPGA
11:20 Czego na FPGA nie da się zrobić?
13:11 Kilka słów o turbo i innych wynalazkach
13:53 Gloryfikacja FPGA?
14:04 Bo w środku siedzi kopia prawdziwego sprzętu!
14:08 Większa wydajność, brak lagów i zacinania się!
17:23 Może działać wspólnie ze oryginalnym sprzętem!
18:57 Miało być o cenach….
19:28 Wnioski na koniec: Replikacja? Implementacja? Emulacja?
✅ FACEBOOK:
http://www.FB.com/RetroGralnia
✅ STRONA:
https://retrogralnia.pl
✅ MUZEUM GRY I KOMPUTERY MINIONEJ ERY:
🎵 Muzyka w tle:
https://youtube.com/c/momentvm
#RetroSprzęt #RetroGaming #TheGameIsNotOver